Skriv en kommentar eller ställ en fråga till din politiker.
216 000 unga människor i Sverige saknar idag egen lägenhet. Det byggs för få lägenheter och många bostadsområden är i stort behov av upprustning.
De här problemen finns även i vår kommun. Hur ska du se till att vi får ett modernt, upprustat och funktionellt bestånd av hyreslägenheter?
Jag ser fram emot att läsa ditt svar på www.byggframtiden.se.
Med vänlig hälsning,
har redan fått frågan om bostadssituationen i din kommun, men inte svarat ännu.
Om du vill kan du skicka en påminnelse. Vi skickar dig ett mejl när har svarat.
Skicka en påminnelse
Vilken politiker är bäst på att svara? Vilket parti är mest aktivt i debatten? Vilket svar har fått flest kommentarer?
Via Bygg Framtiden kommer över 900 lokalpolitiker i 63 kommuner att få frågan om vad de ska göra åt bostadssituationen. Här har vi sammanställt svaren och debatterna efter kommun, politiker och parti.
216 000 unga människor saknar idag egen lägenhet. De tvingas bo kvar hemma, tacka nej till jobb och utbildning och pendla flera timmar varje dag. Det byggs för få nya hyreslägenheter samtidigt som stora delar av rekordårens bostadsområden förfaller.
Med din hjälp ska vi få Sveriges lokalpolitiker att ta tag i bostadssituationen i våra kommuner. Här kan du läsa om hur läget är idag och vad vi kan göra för att öka takten i nybyggnationen och i upprustningen av våra stora bostadsområden.
Mer än hälften av Sveriges kommuner har idag brist på bostäder. Behovet av bostäder ökar samtidigt som nyproduktionen minskar. Boverket bedömer att vi måste bygga cirka 38000 nya bostäder om året; 2009 påbörjades cirka 18 500.
Det går att öka byggandet av hyresrätter och Hyresgästföreningen föreslår att det byggs 150 000 hyreslägenheter de kommande 10 åren. För att göra detta behövs följande:
Under rekordåren 1961-1975 byggdes 920 000 lägenheter. Underhållet av dessa är idag kraftigt eftersatt med uttjänta avloppsstammar, läckande tätskikt och fuktskador som följd.
Med nuvarande renoveringstakt tar det 30 år innan 300 000 av rekordårens lägenheter är upprustade. Det håller inte, takten måste öka. För att komma igång med renoveringen föreslår vi följande:
Bra, för vi behöver dig. Tyvärr kan vi inte ta tag i alla kommuner samtidigt och därför har du hamnat här. Men med några enkla grepp kan du få upp bostadsbristen på den politiska agendan i din kommun - mejla dina lokalpolitiker, dela byggframtiden.se med dina vänner eller berätta för oss hur läget är där du bor.
Byggs det nya hyreslägenheter där du bor? Är ditt bostadsområde i behov av renovering? Vi vill gärna veta.
Behandling av personuppgifter sker i enlighet med vad som stadgas i personuppgiftslagen (SFS 1998:204), kallad PuL i dagligt tal, och lagen om elektronisk kommunikation (SFS 2003:389). Dessa lagar innehåller bestämmelser som syftar till att skydda privatpersoner mot att den personliga integriteten kränks när personuppgifter behandlas.
Personuppgifter (e-postadress och namn) som besökare lämnar på Bygg Framtiden administreras av Hyresgästföreningen. Personuppgifterna kommer inte att användas för kommersiella ändamål eller lämnas ut till tredje part.
Syftet med Bygg Framtiden är att skapa en dialog och informera om bostadssituationen i Sveriges kommuner. Kommentarer på webbplatsen förväntas hålla sig till detta ämne och göras i en god och konstruktiv ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som bryter mot lag, uppmuntrar till lagbrott eller i övrigt strider mot god ton. Hyresgästföreningen kommer att polisanmäla brott som begås på webbplatsen.
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde ikraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om vad de används till samt hur de kan undvikas.
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker sparar på din dator. Textfilen innehåller information och används t ex för att underlätta besökarens användning av webbplatsen.
ANDERS RUBIN (S), hur ska du se till att Malmö får ett modernt, upprustat och funktionellt bestånd av hyreslägenheter?
Anders Rubin
2/28/2010 16:08Fokus ligger på att skapa en socialt hållbar bostadspolitik som möjliggör för alla människor att bo i en bra bostad till rimliga kostnader i en trygg miljö. För att uppnå detta vill vi socialdemokrater bland annat stärka allmännyttan och säger nej till marknadshyror.
Ett socialt blandat boende är en viktig ingrediens för att nå större integration. En kompletterande bebyggelse behövs i många stadsdelar för att nå detta socialt blandade boende.
Det kan handla om att bygga bostadsrätter i hyresrättsområden, hyresrätter i områden som är dominerade av bostadsrätter, eller att få ökad variation i områden med endast ett fåtal lägenhetsstorlekar.
Vi vill också utforma ett statligt stöd för att stimulera nyproduktionen av framförallt hyresrätter, för att på så vis komma till rätta med bostadsbristen i landet. Att upplåta flera typer av bostäder i samma område ska motverka boendesegregationen. Genom att stimulera bostadsbyggandet bidrar den nya bostadspolitiken till ökad sysselsättning och ekonomisk utveckling.
En utvidgning av ROT-avdraget ska medverka till att fler totalrenoveringar kommer till stånd, av både hyres- och bostadsrätter. ROT-avdraget ska också förenas med en klimatbonus för genomförandet av klimateffektiviseringar.
Sammanfattning i punktform:
- Inför ROT-avdrag för hyresrätter
- Bibehåll en stark allmännytta
- Nej till marknadshyror
- Blandade upplåtelseformer i samma område
- Inför statligt stöd för att stimulera nyproduktionen
Sven-Gunnar Andersson
3/4/2010 12:04Hur kan det vara att Slottsägare-Villaägare-Bostadsrättsägare får ta nytta av ROT-avdrag. Men de som äger hyreshus inte får göra ROT-avdrag. Det skulle vara till nytta för de som hyr sina bostäder? Varför missgynnas den katagorin som bara hyr sin bostad?
Anders Rubin
4/13/2010 12:28Hej!
Jag delar din uppfattning helt. Vi socialdemokrater har föreslagit att ROT-avdraget ska kunna användas även av andra än villa- och Brf-ägare. Du får skriva samma fråga till en företrädare för alliansen.
Julia
3/16/2010 18:04De stora problemen som jag ser i Malmö är att det finns för få hyresrätter för de som bor ensamma och de som finns har ofta ett högt kvm pris. Studenter och unga vuxna har ingenstans att bo och på grund av få lediga lägenheter skapas en stor andrahandsmarknad med överpriser. Vad har ni tänkt att göra för oss mellan 19-30 som inte vill bo hemma hela livet?
Anders Rubin
4/10/2010 19:141) Se till att den övriga bostadsmarknaden fungerar bättre. Om de som har bättre inkomster blir mer intresserade av att byta till tex nybyggt ger det ungdomar och andra med låga inkomster bättre möjligheter att efterfråga billiga hyresbostäder.
2) Se till att MKB riktar sina allra minsta lägenheter till ungdomar (Detta sker redan idag). Uppmana även andra hyrevärdar att aktivt söka ungdomar till mindre lägenheter.
3) Prioritera de byggherrar som vill bygga riktat till ungdomar. Inte så vanligt idag, men det händer ibland med studentlägenheter som alltid får kommunens "VIP-pass"
Louise
3/16/2010 20:49När ska ni börja bygga hyresrätter med normala hyror och inte bara lyxlägenheter. Unga, arbetslösa, sjuka eller andra utsatta, kan ju inte klara lyxlägenheternas hyror. Så se till att bygga vanliga lägenheter igen. Det behöver inte vara så dyrt!
Anders Rubin
3/19/2010 11:44Hej!
Jag håller med om att det inte bara kan byggas lyxlägenheter. Problemet är att när byggbranschen hittills har lyckats pressa kostnader i produktionen så hamnar man sällan under 1200 kr/kvm i hyra. Detta motsvarar ca 6000 kr/mån för en 2:a på 60 kvm. I jämförelse med de billigaste "gamla" lägenheterna som har en hyra på runt 800 kr/kvm (4000kr/mån) blir hyran 50% högre i nyproduktionen. Många klarar inte att betala så mycket i hyra.
Alex Fergusson
3/16/2010 23:13Malmö är en kommun med mycket stor utvecklingspotential. Många politiker jobba för att utnyttja potentialen på ett positiv sätt. Tar med våra ungdomar i utvecklingen!
De är våra framtid - bygg åt dem - bygg upp ungdomens självkänslan!!
Thorwald Persson
3/17/2010 11:41Jag ställer om frågan
Hur du tänker du påverka bostadspolitken i Malmö Stad, så att fler får det lättare att få en hyreslägenhet?
Det verkar som politikerna har riktat in sig enkom på MKB Fastighets AB. Detta trots att bostadsföretaget behandlar hyresgäster med ekomoniska problem sämst - Man går direkt till inkasso.
Förvisso är detta ett sidospår, men kommunens bostadsföretag måste synas ordentligt och det rimmar illa att allmännyttigt bostadsföretag gör stora vinster utan att det kommer hyresgästerna till del.
Alla måste få möjlighet till ett eget boende i en hyreslägenhet med rimliga hyresnivåer. Den nuvarande hyressättningen utestänger stora grupper av människor från bostadsmarknaden. Egentligen är det socialpolitiskt problem snarare än ett bostadspolitiskt. För att minska skillnaderna anser jag att man måste utgå ifrån hur bostadsmarknaden ser ut och sedan se till att man ger ekonomisk garanti till de som vill ha en lägenhet. Det blir nog en omöjlig uppgift att underlätta för fler att få en egen bostad om socialpolitiken fråntas diskussionen.
Anders Rubin
3/19/2010 11:39Hej!
Om alla hade jobb, fast inkomster och förmåga att efterfråga bostäder till kostnader som byggbolagen kan producera till då hade en hel del av de problem vi ser idag inte funnits. Så på sätt och vis kan man säga att det bästa sättet att få en fungerande bostadsmarknad är att se till att folk får jobb. Socialpolitiken används redan idag via bostadsbidrag, socialbidrag m m för att se till att folk får möjlighet att efterfråga ett boende. Men då handlar det om de hyror som finns i det befintliga beståndet. Har man problem, skulder från obetalda hyror och liknande får man hjälp från socialtjänsten. Denna hjälp ska dels lösa situationen akut, dels medverka till en mera långsiktig lösning. Kommunen förfogar därför över ett stort antal lägenheter i det ordinarie beståndet för att hjälpa den enskilde in på den ordinarie bostadsmarknaden.
guy nylund
4/7/2010 11:35hej,har legen egenhet,men vad görs för att bygga fler hyresrätter för vanligt folk,v.h.g.n.
Sven-Inge Asplund
4/7/2010 12:56Allt detta som står i svaret är gamla floskler från det förgångna. På nittiotalet då det var precis likadant så tillsattes en statlig utredning om byggkostnader. Var själv delaktig i denna. Det gick ut på att se om det var möjligt att sänka byggkostnader genom att pressa priser på material genom bla att köpa till en del utanför Sverige. Det visades till slut att pressa byggkostnader inte var helt enkelt. Man får tänka på att byggbolagens vinst från ett bygge åt en byggherre ger ett överskott på ca 2-6 %. Nej den stora stöten måste sättas in på att ta bort skatterna och avgifter för hyresrätter. Då dessa utgör ca 50 % av byggkostnaderna så är det här kapningen av kostnaderna måste ske. Om inte så kommer vi alldrig att få hyresnivåer som en vanlig löntagare kan leva med. Ser man till svaret från Anders Rubin så inser man relativt snabbt att han är en av dessa poltiker som är helt befriade från kunskaper i dagens problem med att bygga hyresbostäder. Varken integration eller ökad variation som flera typer av bostäder kommer göra att hyresnivåerna sjunker. Statliga subventioner möjligtvis. Men varför inte ta bort all skatt och avgifter istället.
Anders Rubin
4/8/2010 11:01Hej!
I Sverige är skatternas andel av ekonomin lite drygt 50%. Allting som produceras kan därför sägas ha en skattenivå på 50%. Dessa pengar används för att hålla välfärd, trygghetssystem, pensioner och försvar. Det kan låta som en hög nivå, men redan den gamle folkpartiledaren Bengt Westerberg påpekade att om vi börjar arbeta vid 25 års ålder och slutar vid 65 och har en genomsnittsålder på 80 år så betalar vi skatt halva livet och tar del av dessa inbetalningar den andra halvan. När byggsektorn pekar på skattenivån gör man det av ideologiska skäl. Även byggjobbare och fastighetsskötare måste faktiskt ha pensioner. En sänkning av skatten skulle ha en mycket dålig träffbild. Det är därför bättre man riktar stödet till att bygga hyresrätter till rimliga kostnader. Jag vet inte vilken kommitté Sven-Inge satt med i, men det låter som Byggföretagens egen. Den statliga byggkostnadsdelegationen, som ju inte pratar i egen sak, visade att ca 40% av byggkostnaden kunde hänföras till antingen rena byggfel eller dålig logistik. Medan en svensk industriarbetare de facto produceras 60% av sin arbetstid är motsvarande siffra för byggarbetare bara drygt 20%.
Urban Aspegren
4/7/2010 15:37Det låter bra men blir det så om ni kommer till makten. Alla partier lovar mycket före val men hur blir det sen?
Sussie
4/7/2010 19:21Credit till dig som tar dig tid att svara!
Sofi Laestander
4/10/2010 13:33Vi måste bygga hyresrätter det håller jag med om och jag tycker att skattesubvensionerna ska återinföras. Viktig är också att små hyresrätter byggs då ungdomar som jag sällan söker efter 3:or, 4:or och 5:or. En annan grej som är viktig är ju det här med att ungdomsarbetslösheten måste åtgärdas. Idag har borgarna tagit bort arbetsgivaravgiften för unga för att stimulera anställning av unga men man kan väl egentligen säga att de har tagit bort en del av ungas löner. Arbetsgivaravgiften går ju till pension mm och det är ju löneutrymme som vi ungdomar avstått ifrån att kräva för att vi typ ska kunna ha en rimlig ålderdom.... Hur ska man komma åt problemen med arbetslösheten för ungdomar utan att försämra för just ungdomars villkor på arbetsmarknaden? Jag tycker att man borde satsa mer på utbildning och offentlig sektor. Om vi unga ska kunna betala hyrorna idag måste vi satsa på räätt till jobb, riktiga jobb med fast lön och fram för allt också bygga lägenheter som vi kan bo i.
Anders Rubin
4/13/2010 12:35Hej!
Vi socialdemokrater vill återinföra det riktade stödet till att bygga hyresrätter med rimliga hyror som tidigare fanns. Men den begränsning som tidigare fanns på max 70 kvm visade sig inte vara särskilt lyckad. Vi vill ha blandade områden där människor i olika faser och behov av livet kan hitta den bostad som passar dem. Då behöver husen innehålla både mindre och större lägenheter. Det fanns en tendens till att bara bygga små lägenheter med tidigare stöd, vilket vi tror är mindre lyckat långsiktigt sett.
Jens Vilhelmsson
5/11/2010 11:29Den som följer med debatten ser att Anders Rubin är med och petar i det mesta för att kunna få igång byggandet i Malmö och jag ser att han på vissa punkter har snappat upp en hel del info som stämmer med branschen. Byggbranschen har en låg effektivitet, mycket pga att det fortfarande byggs med gamla metoder, varje projekt är unikt och därför svårt att utnyttja upprepningseffekter. Man har väldigt mycket materialspill på bygget och därför många onödiga transporter. Skulle det vara vettigt att satsa på industriellt byggda bostäder som kan skräddasys efter de olika projekten. Här finns ju mycket att tjäna: minskade transporter, minimalt med spill, kortare byggtider, enklare grundläggning (lätta konstruktion i trä). Alla dessa positiva fördelar gör att det blir möjligt att pressa både tider (bygga dubbelt så mycket) samtidigt som man kan pressa kostanderna. Trämoduler är i dag en så pass beprövad metod där utvecklingen gått väldigt snabbt framåt de sista 10 åren. Detta är ett vanligt arbetssätt i norrland och i Mälardalen. Det vore kanske god tid att man i Malmö också tog fram mark för att stödja byggande i trä (se på Växjö), en slags miljöprofil för Malmö stad och samtidigt ge malmöiter en möjlighet att bo i en prisvärd, effektiv och miljövänlig bostad. Inte skulle du väl vilja köpa en bil som är ihopmonterad på en grusplan, när man kan bygga den inomhus i en kontrollerad miljö.