Skriv en kommentar eller ställ en fråga till din politiker.
216 000 unga människor i Sverige saknar idag egen lägenhet. Det byggs för få lägenheter och många bostadsområden är i stort behov av upprustning.
De här problemen finns även i vår kommun. Hur ska du se till att vi får ett modernt, upprustat och funktionellt bestånd av hyreslägenheter?
Jag ser fram emot att läsa ditt svar på www.byggframtiden.se.
Med vänlig hälsning,
har redan fått frågan om bostadssituationen i din kommun, men inte svarat ännu.
Om du vill kan du skicka en påminnelse. Vi skickar dig ett mejl när har svarat.
Skicka en påminnelse
Vilken politiker är bäst på att svara? Vilket parti är mest aktivt i debatten? Vilket svar har fått flest kommentarer?
Via Bygg Framtiden kommer över 900 lokalpolitiker i 63 kommuner att få frågan om vad de ska göra åt bostadssituationen. Här har vi sammanställt svaren och debatterna efter kommun, politiker och parti.
216 000 unga människor saknar idag egen lägenhet. De tvingas bo kvar hemma, tacka nej till jobb och utbildning och pendla flera timmar varje dag. Det byggs för få nya hyreslägenheter samtidigt som stora delar av rekordårens bostadsområden förfaller.
Med din hjälp ska vi få Sveriges lokalpolitiker att ta tag i bostadssituationen i våra kommuner. Här kan du läsa om hur läget är idag och vad vi kan göra för att öka takten i nybyggnationen och i upprustningen av våra stora bostadsområden.
Mer än hälften av Sveriges kommuner har idag brist på bostäder. Behovet av bostäder ökar samtidigt som nyproduktionen minskar. Boverket bedömer att vi måste bygga cirka 38000 nya bostäder om året; 2009 påbörjades cirka 18 500.
Det går att öka byggandet av hyresrätter och Hyresgästföreningen föreslår att det byggs 150 000 hyreslägenheter de kommande 10 åren. För att göra detta behövs följande:
Under rekordåren 1961-1975 byggdes 920 000 lägenheter. Underhållet av dessa är idag kraftigt eftersatt med uttjänta avloppsstammar, läckande tätskikt och fuktskador som följd.
Med nuvarande renoveringstakt tar det 30 år innan 300 000 av rekordårens lägenheter är upprustade. Det håller inte, takten måste öka. För att komma igång med renoveringen föreslår vi följande:
Bra, för vi behöver dig. Tyvärr kan vi inte ta tag i alla kommuner samtidigt och därför har du hamnat här. Men med några enkla grepp kan du få upp bostadsbristen på den politiska agendan i din kommun - mejla dina lokalpolitiker, dela byggframtiden.se med dina vänner eller berätta för oss hur läget är där du bor.
Byggs det nya hyreslägenheter där du bor? Är ditt bostadsområde i behov av renovering? Vi vill gärna veta.
Behandling av personuppgifter sker i enlighet med vad som stadgas i personuppgiftslagen (SFS 1998:204), kallad PuL i dagligt tal, och lagen om elektronisk kommunikation (SFS 2003:389). Dessa lagar innehåller bestämmelser som syftar till att skydda privatpersoner mot att den personliga integriteten kränks när personuppgifter behandlas.
Personuppgifter (e-postadress och namn) som besökare lämnar på Bygg Framtiden administreras av Hyresgästföreningen. Personuppgifterna kommer inte att användas för kommersiella ändamål eller lämnas ut till tredje part.
Syftet med Bygg Framtiden är att skapa en dialog och informera om bostadssituationen i Sveriges kommuner. Kommentarer på webbplatsen förväntas hålla sig till detta ämne och göras i en god och konstruktiv ton. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som bryter mot lag, uppmuntrar till lagbrott eller i övrigt strider mot god ton. Hyresgästföreningen kommer att polisanmäla brott som begås på webbplatsen.
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde ikraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om vad de används till samt hur de kan undvikas.
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker sparar på din dator. Textfilen innehåller information och används t ex för att underlätta besökarens användning av webbplatsen.
ABIT DUNDAR (FP), hur ska du se till att Stockholm får ett modernt, upprustat och funktionellt bestånd av hyreslägenheter?
Abit Dundar
2/12/2010 13:03Vi har under denna mandatperioden byggt ca 15000 lägenheter varav 6000 är hyresrätter. Byggnadstakten måste vara fortsatt hög. Vi värnar hyresrätten som upplåtelseform men hyressättningsystemet måste möjliggöra nyproduktion av hyresrätter och minska risken att bygga nya hyresrätter. Detta vill vi uppnå genom att man ska kunna fastsälla hyrorna redan innan byggnation. Vi säger nej till marknadshyror.
Vi vill också luckra upp regelverket kring andra handsuthyrning av bostadsrätter för att stimulera hyresmarknaden som helhet.
Det är samtidigt viktigt att fortsätta rusta upp miljonprogrammen, där den överväldigande delen av lägenheter är hyresrätter, så att samma höga krav på en trivsam boendemiljö, service, trygghet och miljöanpassning också omfattar invånarna i dessa områden. Miljonprogramsområdena är byggda som öar och angöringspunkterna är få. Satsningarna på strukturomvandling, mer tillgänglighet genom tvärbanor och nya stadssömmar till omkringliggande områden måste fortsätta.
Stefan Dahlgren
4/7/2010 09:59"Detta vill vi uppnå genom att man ska kunna fastsälla hyrorna redan innan byggnation. Vi säger nej till marknadshyror" - vad är skillnaden, Abit?
Vad kan NI göra konkret för att stimulera bostadsbyggandet ytterligare? Hur kan fastighetsbolagen få ekonomi i nybyggnadsprojekten? Det är här skon klämmer!
Abit Dundar
4/9/2010 15:45Det ska man försätta att förenkla processerna som ledr till att det blir billigare att bygga. Det måste vara lönsamt att bygga hyresrätter. Det ska man också genomföra en varsam omreglering av hyressättning. Överenskommelsen mellan stadens mostadsbolag, fastighetsägarna och Hyresgästföreningen bör genomförass på samma sätt som i Mlamö och i umeå. Det betyder att brukvärdssystemet behålls och att lägesfaktorn för större betydelse.. detta kommer att leda till att bli lönsamt att bygga hyresrätter.
Daniel Wallmark
4/7/2010 10:07Andrahandslägenheter löser inte bostadsbristen! Ni ökar bara ostryggheten för dem som saknar egen bostad på det sättet!
Abit Dundar
4/9/2010 15:48Det ska vara enklet att hyra ut sin bostad och det kommer att leda till att tillgången till toma lägenheter att öka. Så ser det andra städr. I dag är det svårt att hitta något överhuvudtaget. Antingen kontakter eller kontaner som avgör om man ska hitta någon bostad. Bort med regleringar.
Lou
4/7/2010 12:55"Vi vill också luckra upp regelverket kring andra handsuthyrning av bostadsrätter för att stimulera hyresmarknaden som helhet."
Utveckla gärna detta.
Abit Dundar
4/9/2010 15:53I dag är det jätte svårt att hyra ut sin bostadsrätt. Många förhinder och regler som gör att man inte har samma möjligheter som ägerlägenher i andra länder. Jag menar att det ska vara samma regler för bosträtter att hyra ut. Det ska inte vara några regler alls att hyra ut. Det skall vara kontrakt melle den som vill hyra och den som hyr ut. På det sättet kommer att tillgången till tomma hyreslägenheter att öka utan att man måste ha kontanter eller kontakter för att hitta en bostad.
Erik
4/7/2010 17:57Ni har kanske byggt 6000 nya hyresrätter men frågan är hur många tidigare hyresrätter som omvandlas? Det är väl knappt någon skillnad i antal hyresrätter mot början av mandatperioden?
Abit Dundar
4/9/2010 15:59De som har köpt sina lägenheter bor redan i dem bostäder. De 6.000 nya hyresrätter är tillför hyresgäster som inte har någon annan bostad. Det är skillnad. Genom omvandling får satden möjlighet att investera och bygga nya hyresrätter. Jag tycker att vi ska fortsätta omvandla hyresrätter till bostasrätter i ytterstaden. Det är viktigt att ytterstaden får en blandade upplåtelseform än bara hyresrätter. Det handlar om höja status för de områden som är segregerade.
Johan
4/8/2010 09:45Ett parti som är medskyldigt till att så många människor mått så dåligt pga sina iscensatta ombildningar kan jag inte ha något som helst förtroende för.
Abit Dundar
4/9/2010 16:04Det är tråkigt att du har uppfattat så. det är frivillig att hyresgästerna engagerar sig i processen. Det finns regler hur saker-och ting skall skötas. Avsikten är att skapa bostdäer med olika upplåtelseformer. En bladdad bebygelser skapar goda förutsättningar för en integrerad och sammanhällen stad. I ytterstaden har vi bara nästa hyresrätter och områden blir stämplade som problem områden. Därför måste vi ändra dominans av hyreshus i y´tterstaden för att skapa stabila boende former i områden. Jag är för omvandlingar av ytterstaden.
Titti
4/9/2010 09:25Jag tror knappast att en ändring av regelverket kring andrahandsuthyrningar kan stimulera hyresmarknaden. Det blir inte totalt fler lägenheter, och bidrar inte på något sätt till en tryggare eller stabilare hyresmarknad. Snarare tvärtom.
Abit Dundar
4/9/2010 16:08Det handlar om flera saker ;
För det första ska det vara lönsamt att bygga hyresrätter
För det andra skal det avar enkel att hyra ut sin bostad både bostadrätter och ägerlägeneheter.
För det tredje måste man bygga mera hyresrätter i Stockholm,. Vi skall forsätta att bygga hyresrätter genom våra bostadsbolagen. Sammantaget kommer att att skapas en dymnasim än idag som bygger bara på monopol, kontanter, kontakter. för att hitta en bostad.
Stefan Dahlgren
4/9/2010 16:01Okej Abit, då tolkar jag ditt svar till mig som följer (rätta mig gärna om jag missförstått).
- FP vill förenkla processer så att det blir billigare att bygga.
Stefan: Vilka processer tänker du på då som ni kan påverka som ger byggbolagen lägre kostnader?
- Varsam omreglering av hyressättning....refererar till Malmö och Umeå...lägesfaktorn får större betydelse.
Stefan: Man tillåts ta bättre betalt i bättre lägen=fri hyressättning på sikt för nyproduktion?
Johan
4/10/2010 00:01Hej Abit!
Tack för svar, även om det lämnar mycket att önska. Jag skall citera dig bokstavstroget och kommentera. Jag emotser ännu ett svar. Det här gången utan floskler tack.
Du hävdar att: "Det finns regler hur saker-och ting skall skötas. Avsikten är att skapa bostdäer med olika upplåtelseformer. En bladdad bebygelser skapar goda förutsättningar för en integrerad och sammanhällen stad."
Jag hävdar att dessa regler inte sköts, och jag kan ge dig oräkneliga exempel på dokumenterat fusk vid omvandlingar. Vill även du, liksom bostadsborgarråd Joakim Larsson, hävda att "allt går rätt till" kan jag glatt komma upp och smälla papper på ditt bord på att du far med lika mycket osanning som Joakim. Ombildningskarusellen i Stockholm är korrupt ända upp i toppen, vilken inte minst försäljningen till den oäkta föreningen på Norr Mälarstrand är ett uppenbart exempel på.
Apropå "blandad bebyggelse" och "ökad integration" kan det närmast uppfattas som komiskt. Inga har gjort så mycket för segregationen av innerstaden som det aktuella styret i stadshuset - och anser ni att det finns för få bostadsrätter i ytterområdena vore det definitivt lämpligare att bygga sådana istället för att tvinga fram ombildningar till människor som uppenbarligen inte är intresserade av att byta boendeform.
Vore det inte även lämpligt att ta itu med denna uppsjö av illegla andrahandsuthyrningar i allmännyttan som ni i Stadshuset inte vill låtsas om, och som ofta är tungan på vågen när det handlar om att ombilda till bostadsrätter? Är inte ombildningarna till för de som faktiskt bor och tänkt att bo kvar i sina lägenheter?
För övrigt: När skall ni börja dra in tillstånden för ombildningskonsulter med tvivelaktiga och/eller brottsliga metoder? Både du, jag och tiotusentals Stockholmare vet att sådana är flitigt förekommande i ombildningssammanhang.
Abit Dundar
4/16/2010 12:41Hej Johan,
Ombildningsprocessen ska vara enligt reglerna. Det är inte acceptabel om det inte sköts på det sättet. Det finns juridiska möjligheter att överklaga om ngt ärendet inte har gått rätt till.
Ombildning är i ytterstaden handlar det om att skapa blandade boendeformer och akapa stabiltetet i omåden genom att förebygga flytten från områden. Omvandling av hyresrätter till bostadsrätter i ytterstdsområden ser jag ett social projekt som kan leda till att områden får bättre rykte och status. Man kan även göra som du föreslår att bygga bostadsrätter där. Men om människor vill omvanda sina hyresrätter ska de få möjligheter till det. Det är inte som du påstår att vi tvingar de.
När det gäller olagliga andrahandsuthyrningar håller jag med dig om att man måste göra ännu mer för att komma åt problemen. Det görs jätte mycket men vi måsta göra ännu mer.
När det gäller konsulterna skall det vara lagliga metoder. Det är inte acceptabel någonting annat.
Lena Nicander
4/10/2010 07:41Det ska inte vara dyrare hyror i stan.Vanliga människor måste ha råd att bo kvar.
Bor man i stan har man dålig luftmiljö också, det ska också räknas.
Bor man utanför stan har man skogen och naturen inpå knuten.
Abit Dundar
4/15/2010 11:05Jag håller helt med dig att vi inte kan ha ett system som bidrar till ännu mer segregation. Därför säger vi nej till marknashyror.
Johan
4/20/2010 11:14Hej Abit!
Tack i igen för svar, även om det visar stora luckor i vad du skriver och hur verkligheten ser ut. Jag har följande kompletteringar till ditt svar som jag gärna vill att kommenterar.
1. Det finns, tvärtemot vad du påstår, absolut ingen juridisk möjlighet att överklaga en ombildning om man t.ex. saknar medlemsskap i den berörda bostadsrättsföreningen. Oavsett hur mycket fusk och andra oegentligheter som föreligger. Av detta skäl är det inte ovanligt att föreningar nekar eller förhalar medlemsskap till hyresgäster som är kritiska till ombildning. Det finns även exempel på föreningar som uteslutit medlemmar som påtalat fusk, med syfte att de inte ska ha möjlighet att klandra stämman.
2. Flera fall av oseriösa ombildningsmetoder har avgjorts i domstol där fusk konstaterats. Samtliga dessa har dessförinnan "granskats" och godkänts av de allmännyttiga bolagen. Är inte detta ett tydligt tecken på att de allmännyttiga granskningsrutinerna är otillräckliga?
3. Vad gäller otillåtna andrahandsuthyrningar görs absolut ingenting när stämmoresultat granskas. Det finns en uppsjö av exempel på kontraktsinnehavare som hyr ut lägenheter olagligt för att sedan skenskriva sig i fastigheten samma dag som köpstämman. Mängder av köpstämmor har avgjorts just på grund av detta. Alla dessa skenskrivningar är uppenbara brott mot folkbokföringslagen, men allmännyttans egna granskningar av köpstämmor godkänner dem kategoriskt. Detta trots att saken påtalats och att granskarna varit medvetna om dessa oegentligheter.
Medger du alltså att detta är fel tillvägagångssätt, och att det därmed finns skäl att göra en mer seriös granskning av åtskilliga stämmoresultat?
3. En fråga du inte svarar på är den om oseriösa ombildningskonsulter. Även där finns ett försvarligt antal solklara fall av övertramp, bedrägerier och häpnadsväckande påtryckningsmetoder från konsulter med förankring allra högst upp i Stockholms Stadshus AB:s ledning. Dessa konsulter fortsätter sin verksamhet med stadshuset goda minne.
Jag upprepar därför min fråga:
När skall ni börja dra in tillstånden för ombildningskonsulter med tvivelaktiga och/eller brottsliga metoder?
Styret i Stockholms Stadshus är idag redan hårt skakat av en väl dokumenterad och sedan lång tid etablerad fuskarkultur hos Moderaterna. En av Stadshusets högsta fastighetsdirektörer avslöjades även i dagarna med att ägnat sig åt omfattande bedrägerier, och straffades med ett avgångsvederlag på två miljoner kronor.
Det sätt på vilket ombildningarna sköts och granskas bekräftar teorierna att fusk är såpass accepterat att man inte har några större ambitioner att ta tag i problemen på allvar.
Så tolkar i alla fall jag och många andra Stockholmare saken. Vill ni ändra på den uppfattningen räcker det inte med ord och floskler. Tala i stället om hur, när och med vilken ambitionsnivå ni ämnar att ta tag i den väl dokumenterade korruptionen runt ombildningar.
Trond
8/19/2010 18:35Ni har ju också sålt ut en massa hyresrätter så frågan är om det har skett en ökning eller minskning av antalet hyresrätter i stockholm?
Sedan spelar det ju för; mig som student; stor roll vad lägenheterna har för hyra, vad är det för pris på de lägenheter "ni" har byggt. (konstigt av dig att snacka om att ni har byggt, när det i själva verket är bostadsbolagen)
Abit Dundar
8/23/2010 10:13Hej Trond,
Bostadsbolagen inom allmännytta bygger nya hyresrätter genom omvandlingar. Under de´nna mandat period har vi byggt ca 6.000.
Sedan håller jag med dig om att för studenter har stor betydelse hyran. Därför ska det fionnas fler altyernativ. I min stadsdel har man omvandlat service hus till student boende och hyran är rimlig. Hälsn.
Trond
8/23/2010 11:48För att konkretisera frågan så att även en politiker borde förstå den (ursäkta satiren men jag tycker att en enkel fråga borde kunna gå att svara på).
Om man tar antalet hyresrätter ni byggt minus antalet hyresrätter ni sålt vad blir resultatet då?
Jag frågade också vad hyran för de nybyggda hyresrätterna är och skulle gärna få genomsnittssiffror för de 6000 nya lägenheterna. (Du får gärna dela upp lägenheterna i mindre grupper och redovisa de olika priserna för olika kategorierna av lägenheter.)